Pedagogiska pärlor

Här vill vi inspirera till att använda Mångkulturella almanackan i pedagogisk verksamhet på olika sätt.Vi publicerar en dubbelsidig PDF för utskrift varje månad. Materialet kan användas från förskolan till vuxenverksamheter  –  välj ut, anpassa och utveckla efter vad som passar dig och din grupp.

Mys, pyssla, protestera mot orättvisor och sammanfatta året i din egen årskrönika. Här är Pedagogiska pärlor för december 2018.

Pedagogiska pärlor december 2018

::Hämta Pedagogiska pärlor för december som pdf!

Gör dinglande dödskallar, rita barn­konventionen och ställ filosofiska frågor. November månads Pedagogiska pärlor.

 

 

 

 

 

 

 

:: Hämta Pedagogiska pärlor för november 2018

Byt vegetariska recept, träna på civilkurage och rita era matsäcksminnen i oktobers Pedagogiska pärlor.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för oktober 2018

Diskutera makt och demokrati, läs för varandra och tillverka egna fantastiska fordon. Här är Pedagogiska pärlor för september.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för september 2018

Sätt er i solen, skuggan eller inomhus och prata om namn, nationaldagar och midsommar. Inspireras av Malala och bli en aktivist. Eller gör vindsnurror och gyrokoptrar i somriga färger. Sommarpärlorna gäller för både juni och juli.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för juni och juli 2018

Tillverka egna flyttfåglar på Världsdagen för flyttfåglar eller gå på fågelexkursion på Internationella dagen för biologisk mångfald. Passa på att byta böcker och diskutera rättvis handel.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för maj 2018

Fake news eller bara på skoj? Det är frågan i samtalsövningen som passar bra att göra i anslutning till Första april.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för april 2018

Mars är både vår och nyår (och vinter). Våra övningar handlar mycket om hur saker ser ut, gör formkritiska djur och skapa bilder och förebilder.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för mars 2018

Jokkmokks marknad, samisk smyckeskonst och Alla hjärtans dag. Och vem har nyår?

:: Hämta Pedagogiska pärlor för februari 2018

Nytt år och många nyår i januari. Gör egna tysta minifyrverkerier!  Och vem är vuxen?

:: Hämta Pedagogiska pärlor för januari 2018

”Glittrande gloria, härliga halo” och ”Alla får vara lucia”  kallar vi de stora övningarna i årets sista Pärla. Som vanligt finns också datumlistan med tips. Vi ses nästa år!

:: Hämta Pedagogiska pärlor för december

I novembers Pedagogiska pärla tittar vi närmare på toaletter (19/11) och pälsar (24/11). Som vanligt finns en datumlista med tips. Hämta pdf nedan!

:: Hämta Pedagogiska pärlor för november 2017

Oktoberpärlan har intressanta övningar om genusgranskning och om åldrande. Hur ritar vi rynkor? Tre sidor denna gång.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för oktober 2017

I höstens första pärla handlar det bland annat om läsning, tecken och emojis.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för september 2017

I sommarbladet finns övningar om namnsdagar och om havet.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för juni och juli 2017  

 

Majbladet handlar bland annat om flyttfåglar och leenden.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för maj 2017

I aprilbladet finns bland annat en diskussionsövning om att klä ut sig.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för april 2017

Det första bladet  innehåller övningar som passar att göra i mars månad.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för mars 2017

marsbild


Innehållet i de pedagogiska pärlorna står Marit Nygård, Anja Norell och Åsa Winqvist för. Marit är gymnasielärare (i svenska och geografi) med interkulturell profil, Anja är fil.mag i socialantropologi. De har (tillsammans med en tidigare kollega) tagit fram Lås Upp, en normkritiskt metod/material som bygger på normkritiska utbildningsinsatser som de genomfört sedan 2009  med högstadie- och gymnasieelever och med pedagoger och andra yrkesverksamma vuxna. De har utvecklat Lås Upp som metod utifrån sitt arbete med elever och lärare i skolorna och delar metoderna på lasupp.nu

Åsa är bild- och dramapedagog och har arbetat många år som gymnasielärare i estetiska ämnen och skrivit en magisteruppsats i bildpedagogik.  Under våren 2014 planerade hon och drev en pedagogisk verkstad på Krögarvägen  i Fittja i samarbete med arkitektfirman Spridd och Botkyrkabyggen.

De arbetar nu alla tre på Mångkulturellt centrum som pedagoger och utbildare.