Pedagogiska pärlor

Här vill vi inspirera till att använda Mångkulturella almanackan i pedagogisk verksamhet. Vi publicerar en dubbelsidig PDF för utskrift i månaden. Materialet kan användas från förskolan till vuxenverksamheter  –  välj ut, anpassa och utveckla efter vad som passar dig och din grupp.

Varje månad innehåller Pedagogiska pärlorna en lista med korta tips och två mer utarbetade övningar; en som är  inriktad på diskussion, analys eller utforskande och en mer kreativ övning där någon dag får inspirera till skapande. Tipslistan kan innehålla filmtips, lästips, hänvisningar till annat pedagogiskt material eller en fråga att lyfta som knyter an till en dag i almanackan.

2019

I samband med skolstart kommer nu augustis pärlor.  Denna månad uppmanar vi till samtal kring kräftor och surströmming samt att åter vaja med vimplar och Sápmis flagga.

bild av övningspdf

:: Hämta Pedagogiska pärlor för augusti 2019 som pdf!

Nu är det sommar och här är sommarexemplaret av Mångkulturella almanackans pedagogiska pärlor. Gör flaggspel, fundera på hur religioner kan uppmana oss att ta hand om naturen, skolstrejker och vad som gör någon till en god vän.


:: Hämta Pedagogiska pärlor för juni och juli 2019 som pdf!

 I nordligare trakter kan maj vara en bra månad för att tappa björksav. I början av månaden inleds Ramadan och i slutet av månaden är det EU-val. I maj infaller också bland annat Förskolans dag och Internationella museidagen.

Pedagogiska pärlor maj

:: Hämta Pedagogiska pärlor för maj 2019 som pdf!

I april uppmanar vi till skolgårdsdans, boktipsande, diskussioner om skärmanvändande och att testa på att göra era egna geometriska konsthantverk.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för april 2019 som pdf!

I mars uppmärksammar vi flera dagar som har att göra med kamp och orättvisor som Internationella dagen mot diskriminering och Internationella kvinnodagen. På Världsberättardagen kan vi berätta sagor för varandra och på Källkritikens dag kanske vi kan fundera på sanningshalten i sagor, nyheter och sådant vi själva och våra vänner delar i sociala medier. Och så har vi färgfest på tyg vid Holi!

Pedagogiska pärlor mars 2019

:: Hämta Pedagogiska pärlor för mars 2019 som pdf!

I årets almanacka får Sveriges nationella minoriteter stort utrymme. Det märks också i de pedagogiska pärlorna. I februari uppmärksammar vi till exempel Samernas nationaldag, Jokkmokks marknad, Sverigefinnarnas dag och Meänkielidagen.

pedagogiska pärlor februari 2019

:: Hämta Pedagogiska pärlor för februari 2019 som pdf!

Nytt år, nya pärlor. Under januari infaller flera nyårsdagar och pärlorna är därför fyllda med flera nyårsrelaterade övningar och tips. Här är Pedagogiska pärlor för januari 2019.

pedagogiska pärlor januari 2019

:: Hämta Pedagogiska pärlor för januari 2019 som pdf!

 

2018

Mys, pyssla, protestera mot orättvisor och sammanfatta året i din egen årskrönika. Här är Pedagogiska pärlor för december 2018.

Pedagogiska pärlor december 2018

::Hämta Pedagogiska pärlor för december som pdf!

Gör dinglande dödskallar, rita barn­konventionen och ställ filosofiska frågor. November månads Pedagogiska pärlor.

 

 

 

 

 

 

 

:: Hämta Pedagogiska pärlor för november 2018

Byt vegetariska recept, träna på civilkurage och rita era matsäcksminnen i oktobers Pedagogiska pärlor.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för oktober 2018

Diskutera makt och demokrati, läs för varandra och tillverka egna fantastiska fordon. Här är Pedagogiska pärlor för september.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för september 2018

Sätt er i solen, skuggan eller inomhus och prata om namn, nationaldagar och midsommar. Inspireras av Malala och bli en aktivist. Eller gör vindsnurror och gyrokoptrar i somriga färger. Sommarpärlorna gäller för både juni och juli.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för juni och juli 2018

Tillverka egna flyttfåglar på Världsdagen för flyttfåglar eller gå på fågelexkursion på Internationella dagen för biologisk mångfald. Passa på att byta böcker och diskutera rättvis handel.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för maj 2018

Fake news eller bara på skoj? Det är frågan i samtalsövningen som passar bra att göra i anslutning till Första april.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för april 2018

Mars är både vår och nyår (och vinter). Våra övningar handlar mycket om hur saker ser ut, gör formkritiska djur och skapa bilder och förebilder.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för mars 2018

Jokkmokks marknad, samisk smyckeskonst och Alla hjärtans dag. Och vem har nyår?

:: Hämta Pedagogiska pärlor för februari 2018

Nytt år och många nyår i januari. Gör egna tysta minifyrverkerier!  Och vem är vuxen?

:: Hämta Pedagogiska pärlor för januari 2018

2017

”Glittrande gloria, härliga halo” och ”Alla får vara lucia”  kallar vi de stora övningarna i årets sista Pärla. Som vanligt finns också datumlistan med tips. Vi ses nästa år!

:: Hämta Pedagogiska pärlor för december

I novembers Pedagogiska pärla tittar vi närmare på toaletter (19/11) och pälsar (24/11). Som vanligt finns en datumlista med tips. Hämta pdf nedan!

:: Hämta Pedagogiska pärlor för november 2017

Oktoberpärlan har intressanta övningar om genusgranskning och om åldrande. Hur ritar vi rynkor? Tre sidor denna gång.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för oktober 2017

I höstens första pärla handlar det bland annat om läsning, tecken och emojis.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för september 2017

I sommarbladet finns övningar om namnsdagar och om havet.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för juni och juli 2017  

 

Majbladet handlar bland annat om flyttfåglar och leenden.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för maj 2017

I aprilbladet finns bland annat en diskussionsövning om att klä ut sig.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för april 2017

Det första bladet  innehåller övningar som passar att göra i mars månad.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för mars 2017

marsbild


Marit Nygård är redaktör för de Pedagogiska pärlorna. Marit arbetar som utbildare på Mångkulturellt centrum. Hon är gymnasielärare med interkulturell profil och har (tillsammans Anja Norell och Lotta Armijo Holmberg) tagit fram Lås Upp, en normkritiskt metod/material.  Den bygger på normkritiska utbildningsinsatser som de genomfört sedan 2009  med högstadie- och gymnasieelever och med pedagoger och andra yrkesverksamma vuxna. De har utvecklat Lås Upp som metod utifrån sitt arbete med elever och lärare i skolorna och delar metoderna på lasupp.nu

Andra pedagoger och medarbetare på Mångkulturellt centrum bidrar också till de Pedagogiska pärlorna.