Pedagogiska pärlor

Här vill vi inspirera till att använda Mångkulturella almanackan i pedagogisk verksamhet på olika sätt.Vi publicerar en dubbelsidig PDF för utskrift varje månad. Materialet kan användas från förskolan till vuxenverksamheter  –  välj ut, anpassa och utveckla efter vad som passar dig och din grupp.

Nytt år och många nyår i januari. Gör egna tysta minifyrverkerier!  Och vem är vuxen?

:: Hämta Pedagogiska pärlor för januari 2018

”Glittrande gloria, härliga halo” och ”Alla får vara lucia”  kallar vi de stora övningarna i årets sista Pärla. Som vanligt finns också datumlistan med tips. Vi ses nästa år!

:: Hämta Pedagogiska pärlor för december

I novembers Pedagogiska pärla tittar vi närmare på toaletter (19/11) och pälsar (24/11). Som vanligt finns en datumlista med tips. Hämta pdf nedan!

:: Hämta Pedagogiska pärlor för november 2017

Oktoberpärlan har intressanta övningar om genusgranskning och om åldrande. Hur ritar vi rynkor? Tre sidor denna gång.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för oktober 2017

I höstens första pärla handlar det bland annat om läsning, tecken och emojis.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för september 2017

I sommarbladet finns övningar om namnsdagar och om havet.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för juni och juli 2017  

 

Majbladet handlar bland annat om flyttfåglar och leenden.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för maj 2017

I aprilbladet finns bland annat en diskussionsövning om att klä ut sig.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för april 2017

Det första bladet  innehåller övningar som passar att göra i mars månad.

:: Hämta Pedagogiska pärlor för mars 2017

marsbild


Innehållet i de pedagogiska pärlorna står Marit Nygård, Anja Norell och Åsa Winqvist för. Marit är gymnasielärare (i svenska och geografi) med interkulturell profil, Anja är fil.mag i socialantropologi. De har (tillsammans med en tidigare kollega) tagit fram Lås Upp, en normkritiskt metod/material som bygger på normkritiska utbildningsinsatser som de genomfört sedan 2009  med högstadie- och gymnasieelever och med pedagoger och andra yrkesverksamma vuxna. De har utvecklat Lås Upp som metod utifrån sitt arbete med elever och lärare i skolorna och delar metoderna på lasupp.nu

Åsa är bild- och dramapedagog och har arbetat många år som gymnasielärare i estetiska ämnen och skrivit en magisteruppsats i bildpedagogik.  Under våren 2014 planerade hon och drev en pedagogisk verkstad på Krögarvägen  i Fittja i samarbete med arkitektfirman Spridd och Botkyrkabyggen.

De arbetar nu alla tre på Mångkulturellt centrum som pedagoger och utbildare.